Joga – zalety

Joga i jej zalety!

Moje życie nie ogranicza się do dążeniu do oświecenia a i tak wyciągnąłem z praktyki jogi wiele dla siebie.

📖 Używając słowa “Joga” mam na myśli jeden z 6 systemów filozoficznych Indii, a nie tylko zajęcia fitness bazujące na asanach (jogowych pozycjach).

💪 Praktyka fizyczna oryginalnie miała jedynie “utrzymać ciało w zdrowiu, sile i zgodzie z naturą” oraz otworzyć biodra i wyprostować kręgosłup, by utrzymać podczas medytacji najlepszy przepływ energii w ciele. Traktując więc Jogę z perspektywy zajęć fitness i czepianie się, że nie buduje siły na maksymalnych zakresach, nie jest optymalna do zrobienia szpagatu, leczenia kręgosłupa czy nawet żeby schudnąć i ładnie wyglądać w leginsach nie ma żadnego sensu, gdyż nie do tego została w oryginale zaprojektowana. W jodze chodzi o oświecenie/wyzwolenie duchowe (moksa) lub ładniej – joga oznacza “ujawnienie lub przypomnienie sobie, jaka jest nasza prawdziwa, oryginalna natura.”

Czytaj dalej Joga – zalety

Joga – co to właściwie jest?

🧘‍♂️🤸🏼‍♀️Ostatnie 2 miesiące spędziłem w Indiach próbując zagłębić jeden z 6 ortodoksyjnych systemów filozoficznych Indii, czyli jogę

🤓 Dowiedziałem się że oryginalnie w jodze praktyka fizyczna miała jedynie “utrzymać ciało w zdrowiu, sile i zgodzie z naturą”.

Lub że dopiero w 20 wieku połączono Hatha jogę z gimnastyką, usuwając większość aspektów duchowych, żeby stworzyć coś bardziej dostępnego dla zachodniego świata

… ale zacznijmy od początku 

Czytaj dalej Joga – co to właściwie jest?

Morsowanie – jak zacząć?

🥶 Morsowanie … jak zacząć i czy warto?
W naszej kulturze większość ludzi ma spore doświadczenie w pracy z ciepłem. Gdy tylko robi się zimno zakładamy ciepłe buty, kurtki, czapki, rękawiczki, odkręcamy kaloryfery, popijamy ciepłą herbatę i zalewamy się godzinami ciepłą wodą pod prysznicem … dziwiąc się potem że z roku na rok nasze ciało coraz gorzej reaguje na zimno.

💪Zalety morsowania (które subiektywnie odczuwam na sobie samym i ludziach z którymi rozmawiam):
– lepsza praca systemu immunologicznego. Jestem przemęczony i przychodzi czas że czuję się podziębiony i normalnie, musiałbym zwolnić, odpocząć etc. Teraz czuję że moje ciało sobie z tym poradzi i budzę się następnego dnia w pełni sił. (podobno pomaga to też na alergię)
– poprawa krążenia/lepsze ukrwienie. Temat rzeka. Lepsze ukrwienie pomaga w regeneracji praktycznie każdej tkanki w naszym ciele. Dzięki temu może pomóc w problemach skórnych (bo skóra jest lepiej ukrwiona), w problemach stawach, po kontuzjach, czy przy bólach reumatycznych etc.

Czytaj dalej Morsowanie – jak zacząć?

To stretch or not to stretch?

TO STRETCH OR NOT TO STRETCH

Ostatnie kilka miesięcy spędziłem próbując zrozumieć proces potocznie znany jako “rozciąganie”. Kilka książek, warsztatów ze specjalistami od baletu, gimnastyki, stretchingu, mobilności, fizjoterapeutami, masażystami i lekarzami później i mam wrażenie że w miarę ogarniam już ten temat (przeciwieństwie sporej części “specjalistów” z którymi miałem do czynienia).
Większość ludzi mówiąc o rozciąganiu mówi o “wydłużanie brzuśca mięśnia” a okazuje się że niewiele technik rozciągających się na tym skupia.

Czytaj dalej To stretch or not to stretch?

Sztuka obsługi penisa

“Sztuka obsługi penisa”, czyli przychodzi facet do seksuologa z penisem i mówi, to niech Pan z nim coś zrobi a ja poczekam na korytarzu.

Mężczyznę pod względem seksualności postrzega się jako automat, którego potrzeby ograniczają się do tego że albo chce, albo chce bardziej. Wynika to z tego, że w wieku 16-25 lat 80% mężczyzn wykazuje się tzw. automatyzmem seksualnym, czyli wzwodem na życzenie albo i bez. Głównym problemem jest tzw. syndrom kelnera, że zanim doniósł to rozlał czyli przedwczesny wytrysk (ten problem tyczy się też starszych mężczyzn po przerwie czy z nową partnerką). Po 25-30 roku życia, męska seksualność zaczyna się zmieniać. Libido maleje (choć nie jest to reguła) nabieramy doświadczenia i łatwiej jest donieść, ale potem okazuje się że wzwodu na zawołanie czy widok seksownej bielizny nie ma i trafiamy do seksuologa “problemami z erekcją”.

Czytaj dalej Sztuka obsługi penisa

Taśmy anatomiczne

Idąc do lekarza z bólem kolana jestem odsyłany na dokładniejsze badanie tego kolana (RTG, MRI etc.) zakładając że problem jest tam gdzie boli.
Idąc do kogoś kto zajmuje się pracę z powięzią z bólem kolana, jestem całościowo oglądany (często także w ruchu) by terapeuta mógł zrozumieć co w moim ciele działa nie tak, że powoduje ból w kolanie (szczególnie staw niżej bądź wyżej w tym przypadku stopa bądź miednica).

Pierwsza metoda działa jeśli jest to np. złamanie, rozcięcie, zerwanie etc. bo wiadomo co sprawia ból w tym konkretnym miejscu.
Druga metoda działa … praktycznie we wszystkim innym 🤷‍♂️ czyli bólu który nie wynika z punktowego urazu.

Czytaj dalej Taśmy anatomiczne

Co nas nie zabije?

Nasz organizm nie umie nie trenować, gdyż dostosowuje się nieustannie do otaczających nas warunków. Niezależnie czy trenujemy przez 8h dziennie czy siedzimy na krześle nasz organizm sprawia że staje się mistrzami w tym co robimy a nasze ciało dostosowuje się do tego tak by dana czynność przychodziła nam z jak największą łatwością. My możemy jedynie wybrać w czym to mistrzostwo osiągniemy.

 

Czytaj dalej Co nas nie zabije?