Morsowanie – jak zacz膮膰?

馃ザ聽Morsowanie … jak zacz膮膰 i czy warto?
W naszej kulturze wi臋kszo艣膰 ludzi ma spore do艣wiadczenie w pracy z ciep艂em. Gdy tylko robi si臋 zimno zak艂adamy ciep艂e buty, kurtki, czapki, r臋kawiczki, odkr臋camy kaloryfery, popijamy ciep艂膮 herbat臋 i zalewamy si臋 godzinami ciep艂膮 wod膮 pod prysznicem … dziwi膮c si臋 potem 偶e z roku na rok nasze cia艂o coraz gorzej reaguje na zimno.

馃挭Zalety morsowania (kt贸re subiektywnie odczuwam na sobie samym i ludziach z kt贸rymi rozmawiam):
– lepsza praca systemu immunologicznego. Jestem przem臋czony i przychodzi czas 偶e czuj臋 si臋 podzi臋biony i normalnie, musia艂bym zwolni膰, odpocz膮膰 etc. Teraz czuj臋 偶e moje cia艂o sobie z tym poradzi i budz臋 si臋 nast臋pnego dnia w pe艂ni si艂. (podobno pomaga to te偶 na alergi臋)
– poprawa kr膮偶enia/lepsze ukrwienie. Temat rzeka. Lepsze ukrwienie pomaga w regeneracji praktycznie ka偶dej tkanki w naszym ciele. Dzi臋ki temu mo偶e pom贸c w problemach sk贸rnych (bo sk贸ra jest lepiej ukrwiona), w problemach stawach, po kontuzjach, czy przy b贸lach reumatycznych etc.

馃鈥嶁檪锔聽Bardzo wa偶ny w膮tek dla mnie personalnie to 偶e morsowanie zmusza cia艂o do rozlu藕nienia. Je艣li jestem spi臋ty w danym miejscu, to moja krew tam nie dop艂ywa tak jakby mog艂a i ci臋偶ko mi jest to miejsce rozgrza膰. Wchodz膮c do zimnej wody od razu czuj臋 miejsca, kt贸re potem wychodz膮 mi na masa偶u i ucz臋 si臋 je rozlu藕nia膰.
Morsuj臋 w takiej pozycji jak na zdj臋ciu, gdy偶 wi臋kszo艣膰 spi臋膰 w moim ciele (i pewnie nie tylko moim) gromadzi si臋 w g贸rze plec贸w, szyi i ramionach, dlatego polecam szczeg贸lnie je trzyma膰 pod wod膮. (docelowo chc臋 moczy膰 te偶 d艂onie i g艂ow臋)

馃懇鈥嶐煄馃懆鈥嶐煄Jak zacz膮膰?
– We藕 ze sob膮 r臋cznik, czapk臋, r臋kawiczki, karimat臋 (偶eby po艂o偶y膰 na niej rzeczy i wyj艣膰 na ni膮 z wody 偶eby nie mie膰 piachu na stopach) termos z ciep艂膮 herbat膮.
– Zr贸b lekk膮 rozgrzewk臋 (bez spocenia si臋) i/lub techniki oddechowe poprawiaj膮ce ukrwienie np. Wim Hof/oddech smoka je艣li kto艣 potrafi etc.
– Wejd藕 do wody na 2-3min.
– Wytrzyj si臋 i rozrusza膰 (bieganie). Strzepnij ko艅czyny by krew dosz艂a do palc贸w st贸p i d艂oni, ubierz si臋 i
zr贸b szybki spacer, gdy偶 siedzenie w samochodzie w bezruchu nie pomaga w ogrzaniu organizmu.
Je艣li jest taka mo偶liwo艣膰 to nie polecam bycia kierowc膮, gdy偶 mo偶e Ci臋 jeszcze przez jaki艣 czas telepa膰.

馃摡聽Je艣li wolisz zacz膮膰 w grupie to pisz 艣mia艂o! Chodz臋 regularnie w soboty na jeziorko czerniakowskie. Cz艂onkowie聽Akademia W Gruncie Ruchu聽co niedziel臋 morsuj膮 w ramach zaj臋膰 “4 pory ruchu”, lub organizuj膮 wyjazdy “Cold Rest Medicine”.

foto聽Agnieszka Dawidowicz-Karaszewska